A mitjans de juny del curs passat, l’Hospital de Dia Sant Jordi (CSSI) va proposar a l’escola Mowgli realitzar un projecte continuat de col·laboració entre usuaris del centre i alumnes del Mowgli, basat en l’activitat de lectura. No era la primera vegada que l’escola realitzava una activitat de semblants característiques amb els usuaris de l’hospital de dia, però sempre havia estat de forma puntual. La proposta va ser molt ben rebuda entre els mestres del claustre, ja que van creure que, amb aquesta activitat transversal, posaven en escena molts dels objectius de treball de l’educació en valors, els quals acostumen a treballar en el Quadern Convivim de l’escola. A partir d’aquí, es va anar gestant el projecte “Lectura en companyia”, en el qual, cada alumne de Toomais (2n de cicle inicial) de l’escola té un usuari del centre Sant Jordi amb qui comparteixen una estoneta de lectura setmanal.
El projecte pretén aconseguir que els alumnes practiquin i estimulin la lectura mitjançant la lectura compartida i l’escolta d’un model lector, que en aquest cas és el seu padrí. Alhora, també vol educar les relacions socials intergeneracionals i treballar el valor de l’escolta, tolerància, respecte i diversitat. Pels usuaris de l’hospital de dia és una activitat pensada per estimular les seves capacitats cognitives i alentir-ne el seu deteriorament, afavorir la seva autoestima realitzant una activitat significativa i de vàlua per la societat, i augmentar les seves relacions socials i intergeneracionals.
Ja han passat set mesos des que es va iniciar l’activitat, i els beneficis que ha aportat el projecte són molt nombrosos. Els alumnes de segon han trobat una motivació en la lectura. Ja esperen el dimecres per poder anar a visitar el seu padrí. Trien un conte i passen una bona estona llegint, sense que cap mestre els hagi de fer un toc d’atenció perquè no deixen de llegir i s’engresquen a fer altres coses, com sí que passa a l’aula. En aquella estona, només es respira tranquil·litat i els alumnes no pensen en res més que en seguir llegint, ja que tenen algú que només està per ells, que els escolta i valora el seu esforç en la lectura. Quan l’alumne se sent cansat, el seu padrí agafa el relleu i d’aquesta manera, cada parella es va organitzant al seu ritme. La paciència que evoquen els usuaris als seus fillols, crea una sensació de tranquil·litat i pau en l’infant, i alhora els ofereixen una classe magistral de respecte. Els alumnes aprenen a valorar aquesta atenció que els donen i a esforçar-se en respectar, també, el ritme i l’interès del seu padrí.
Entre els alumnes i els seus companys lectors s’ha creat un vincle especial, més enllà dels contes i l’estona de lectura. Els mestres dels alumnes i els professionals de l’hospital de dia han creat activitats extralectores per poder enfortir aquesta relació, i gaudir d’altres experiències més lúdiques: infants i usuaris van celebrar l’arribada del Nadal cagant el Tió i creant una felicitació; els alumnes van buscar els ous de pasqua que havien amagat els usuaris; van jugar a jocs de taula o menjar xocolata desfeta. Tal com expressa en Ramon, un dels usuaris del centre Sant Jordi, “ha estat una iniciativa molt entranyable i que ha creat molta il·lusió entre els avis”. Per la Maria, una padrina del projecte, li agradaria “poder repetir l’activitat el curs que ve perquè m’ha aportat una alegria molt gran i m’he sentit molt a gust amb el meu fillol”.
Vegeu fotos del projecte en aquest àlbum de Flickr.