La primera setmana del mes d’abril el centre de simulació 4D Health ha organitzat una intensa i desafiadora experiència formativa en simulació, a Igualada, conjuntament amb les institucions Conecta Educación, SI-Academia i la Universitat de Lleida.
Professionals de l’àmbit de la salut i de l’educació de Xile, Brasil i Equador han desenvolupat una passantia/fellowship de simulació en ciències de la salut, en una setmana intensiva de treball, amb el compromís de desenvolupar les seves competències associades a la docència basada en simulació com a metodologia d’aprenentatge i formació, en el marc d’una atenció eficient i segura en salut.
El fellowship de simulació en salut és un programa d’especialització orientada a clínics i acadèmics interessats en aprofundir de manera intensiva, pràctica i col·laborativa habilitats claus per a l’ús de la simulació en entorns de formació de grau, postgrau i/o la formació contínua de professionals, amb el focus en l’entrenament d’equips de salut d’alt rendiment.
Durant el programa els participants han treballat de manera experiencial, a través de metodologies innovadores i guiades per models reflexius i espais de retroalimentació compartida, que han permès construir conjuntament aprenentatges de transferència immediata, per a donar resposta a les seves necessitats en les seves respectives àrees de treball.
Els participants han portat a la pràctica de manera activa les simulacions que han dissenyat prèviament. Posteriorment a cada simulació implementada s’ha dut a terme un procés de facilitació per part d’experts instructors/facilitadors de simulació per a aconseguir el màxim aprenentatge i transferir-lo al context del participant.
L’objectiu d’aquesta experiència és que els professionals durant una setmana visquin immersos en el dia a dia d’un centre de simulació i realitzin activitats en el rol d’instructor/facilitador de simulació en l’àmbit clínic. Al mateix temps, també els ha permès adquirir habilitats i coneixements en el maneig de la tecnologia i equipament d’un hospital simulat i segur pel pacient, la familiarització amb la gestió d’un centre de simulació, i la metodologia docent per a formar futurs instructors bàsics en simulació.
Aquest programa de passantia internacional ha permès generar xarxes col·laboratives que han estat l’eix central del programa, compartint i construint així experiències i sinèrgies entre tots els professionals.